مشاورين املاك مشاورين املاك .

مشاورين املاك

كد رهگيري املاك چيست؟

كد رهگيري معاملات املاك و مزيت‌هاي آن كد رهگيري معاملات املاك چيست؟
كد رهگيري معاملات املاك و مزيت‌هاي آنكد رهگيري معاملات املاك چيست؟
از سال ۱۳۸۷ طبق مصوبه هيات دولت و بخشنامه اتحاديه مشاوران املاك، تمام مشاورين املاك موظف شدند همه‌ي معاملات و نقل و انتقالات ملكي را در سامانه ثبت هوشمند معاملات مسكن ?(سامانه رهگيري) به ثبت برسانند تا با اين اقدام، مبادلات در بازار مسكن شفاف شده و دولت و نهادهاي مرجع بتوانند در هر لحظه، آمار بازار مسكن به لحاظ سطح قيمت‌ها و حجم معاملات را در اختيار داشته باشند.اگر مردم و مراجعه كننده‌ها به مشاورين املاك از امتيازها و محاسن كد رهگيري با خبر باشند و تفاوت فاحش بين يك مبايعه نامه يا اجاره نامه داراي كد رهگيري با يك قرارداد ملكي فاقد كد رهگيري را بدانند، هرگز در بنگاهي كه اعتقادي به اين كد ندارد، نخواهند ايستاد و در آنجا معامله‌شان را انجام نمي‌دهند.ويژگي منحصر به فرد قراردادي كه در سامانه رهگيري ثبت مي‌شود، باركد دو بعدي حك شده در بالاي قرارداد است. در آژانس‌هاي املاك، مبايعه نامه و اجاره نامه كاغذي هيچ اعتباري ندارد و مشاوران املاك از تنظيم قرارداد در اين كاغذهاي قديمي، منع شده‌اند. قراردادهاي جديد حاوي كدرهگيري، كاغذهاي پرينتي هستند كه از طريق اتصال مشاور املاك به سامانه، قابل دسترس است. اين قراردادها بعد از آنكه مشاوراملاك، مشخصات معامله را از طريق رايانه و اتصال اينترنتي به سامانه، در داخل آن ثبت مي‌كند، پرينت گرفته مي‌شود و با حك شدن باركد دو بعدي در قسمت بالاي سمت راست آن، از پرينتر بنگاه در سه نسخه بيرون مي‌آيد. در باركد دو بعدي روي قراردادها، همه مشخصات معامله حاوي نام و آدرس خريدار و فروشنده يا موجر و مستاجر و همچنين نشاني كامل ملك مورد معامله، ذخيره شده است و از طريق نرم افزار باركد خوان، اين مشخصات ذخيره شده در باركد قابل رويت است.
برخي ويژگي‌ها و مزاياي كد رهگيري:
مزيت ۱: صدور كد رهگيري براي يك معامله امنيت آن معامله را در ابعاد مختلف تا ??? درصد تضمين مي‌كند. مبايعه نامه‌اي كه به كد رهگيري مجهز مي‌شود، دست فروشنده ملك را از انحراف يا كلاهبرداري كاملا مي‌بندد، چون به محض صدور كد رهگيري براي يك معامله، كد پستي ملك مورد معامله در سامانه سراسري معاملات مسكن كه همه آژانس‌هاي املاك به آن متصل هستند، ثبت مي‌شود و آن ملك در فهرست املاك فروش رفته قرار مي‌گيرد. در اين حالت، صاحب جديد ملك از نظر سامانه (و قانون) فردي مي‌شود كه آن را خريداري كرده است. در نتيجه در هيچ يك از بنگاه‌هاي املاك سراسر كشور، امكان فروش دوباره‌ي ملك توسط فروشنده اولي وجود ندارد. اين ويژگي باعث مي‌شود جلوي اتفاق تلخي كه در گذشته در بازار مسكن رايج بود و به واسطه آن، صاحب يك آپارتمان نوساز ملك خود را در آن واحد، به چند نفر مي‌فروخت، گرفته شود.
مزيت ۲: ويژگي ديگر كد رهگيري باز دارندگي آن براي دبه كردن فروشنده است. گاهي به دليل افزايش تدريجي قيمت مسكن، معاملات متزلزل شده و فروشنده‌ها در فاصله فايل كردن املاك تا زمان امضاي قرارداد در دفاتر املاك، نسبت به قيمتي كه بر سر آن با دفتر يا فرد خريدار تفاهم كرده‌اند، ترديد مي‌كنند و در نتيجه قيمت جديد به مشتري پيشنهاد مي‌كنند. اين اتفاق حتي بعد از تنظيم مبايعه نامه هم ممكن است بيفتد، به اين صورت كه فروشنده‌اي كه با خريدار قرارداد امضا كرده، شرط حضور در دفترخانه و انتقال سند را دريافت مبلغ بيشتر از ارزش معامله تعيين مي‌كند. اما چنانچه خريدار كدرهگيري داشته باشد و متن مبايعه نامه در سامانه ثبت شده باشد، به هيچ وجه امكان فسخ، دبه يا تغيير در ارزش معامله وجود ندارد و سامانه سراسري به صورت اتوماتيك مانع تغيير در محتواي مبايعه نامه مي‌شود.
مزيت ۳: مبايعه نامه‌ها و اجاره نامه‌هاي داراي كد رهگيري، به راحتي در مراجع قضايي و انتظامي قابل رسيدگي هستند.
مزيت ۴: مالك يك آپارتمان اجاره‌اي اگر براي اجاره نامه خود كدرهگيري داشته باشد، به راحتي مي‌تواند سر موقع و در موعد قرارداد، واحد را از مستاجر تحويل بگيرد و در صورت مقاومت مستاجر از تخليه و واگذاري واحد، با داشتن كد رهگيري خيلي زود و سريع حكم تخليه براي او صادر خواهد شد.
مزيت ۵: اگر فروشنده‌اي نتواند مبلغ معامله را از خريدار سر موقع دريافت كند در حالي كه واحد را تحويلش داده است، با داشتن مبايعه نامه داراي كدرهگيري مي‌تواند اين موضوع را پيگيري كند. براي دو طرف معامله ملكي، به محض صدور كدرهگيري توسط مشاوراملاك، پيامكي از سامانه به تلفن همراهشان ارسال مي‌شود كه در آن، به هر يك از طرفين، ثبت معامله اعلام شده و عملاً با اين پيامك، صحت كد رهگيري (يعني: سلامت معامله) به آنها اعلام مي‌گردد.
مزيت ۶: افراد مي‌توانند هنگام خريد، با استعلام از شهرداري از واقع شدن ملك در طرح‌هايي مانند مترو، فضاي سبز و … آگاهي پيدا كنند. مزيت ۷: زماني كه مشاور املاك با رمز عبور و شناسه صنفي خود وارد سامانه مي‌شود، هرگونه استعلامي كه توسط وي انجام شود، در سامانه به ثبت مي‌رسد. در اين هنگام، اگر ملك هيچگونه مشكلي نداشته باشد، سامانه آن را به عنوان يك معامله سالم ثبت كرده و براي آن كد رهگيري صادر مي‌كند.


برچسب: ، استعلام كد رهگيري، ايا كد رهگيري املاك حذف شده است، راهكار تشخيص كد رهگيري واقعي در معاملات مسكن، كد رهگيري معاملات املاك چيست،
امتیاز:
 
بازدید:
+ نوشته شده: ۶ شهريور ۱۳۹۶ساعت: ۰۸:۵۶:۱۴ توسط:faezeh موضوع:

{COMMENTS}
ارسال نظر
نام :
ایمیل :
سایت :
آواتار :
پیام :
خصوصی :
کد امنیتی :